88981423
128 64 32 0902


سوال داری؟!!
بپرس (مشاوره رایگان)

پرینت

انتشار اپ جدید در فروشگاههای اپ چینی سخت تر می شود

on .

انتشار اپ جدید در فروشگاههای اپ چینی سخت تر می شود

به گزارش خبرگزاری مهر[1] به نقل از رویترز، این اقدام در راستای پیروی از قوانین جدیدی است که ماه گذشته معرفی شد. این درحالی است که دولت چین نظارت بر اپلیکیشن های موبایل در این کشور را سختگیرانه تر کرده است. قوانین مذکور هیاهویی در این صنعت به وجود آورده زیرا قوانین انتشار اپ در دومین اقتصاد بزرگ جهان سختگیرانه تر می شود و احتمالا سبب حذف برخی برنامه ها خواهد شد.

قوانین جدید ناشران اپ موبایل را ملزم می کند تا جزئیات کسب وکار خود را در اختیار دولت قرار دهند و همچنین به فروشگاه های اپلیکیشن در چین تا پایان آگوست سال جاری میلادی فرصت داده بود تا سیستم های مخصوص ثبت این جزئیات برای نظارت بر اپلیکیشن های جدید را ایجاد کنند.

ریک بیشاپ مدیر ارشد اجرایی شرکت AppInChina در این باره می گوید: اپ استور های اندروید تایید کرده اند که اپلیکیشن های جدید باید از جمعه همین هفته به بعد جزئیات مربوطه را ثبت کنند و برنامه های موجود نیز از ۳۱ مارس به بعد جزئیاتشان را ثبت کنند. این قوانین اپلیکیشن های جهانی در فروشگاه های اپ را وادار می کند تا به عنوان یک شرکت داخلی تاسیس شوند و فعالیت یا با شرکای داخلی همکاری کنند.

قوانین جدید نشان داده اند در حالیکه به نظر می رسد مقامات سختگیری های قانونی بر بخش فناوری چین را پایان داده اند اما همچنان سعی دارند فعالیت های تجاری را در راستای آرمان های سوسیالیستی خود حفظ کنند.

هفته گذشته فروشگاه های اپ اندروید متعلق به تنست، اوپو، ویوو و چند شرکت دیگر هشداری برای ناشران اپ منتشر و اعلام کردند آنها ثبت اپلیکیشن های جدید بدون اسناد کافی را در پلتفرم هایشان ممنوع می کنند.

در این میان اپل هنوز اعلام نکرده فروشگاه اپ آن چگونه در چین فعالیت و از قوانین جدید پیروی می کند.

References

  1. ^ خبرگزاری مهر (www.mehrnews.com)

Authors: خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات

...
پرینت

حمایت ستاد هوش مصنوعی از طرح‌های توسعه فناوری‌های نوظهور

on .

حمایت ستاد هوش مصنوعی از طرح‌های توسعه فناوری‌های نوظهور

به گزارش خبرگزاری مهر[1] به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، امروزه هوش مصنوعی یکی از علوم و فناوری هایی است که از ویژگی مفید بودن برخوردار بوده و به دلیل اثرگذاری بالای آن در شئون مختلف فردی و اجتماعی از سوی دولت ها، بخش خصوصی و حتی مردم عادی به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

با توجه به اهمیت فراوان موضوع، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اقدام به راه اندازی ستاد توسعه فناوری های هوش مصنوعی و رباتیک کرده است.

رصد و شناسایی ظرفیت ها و چالش های توسعه فناوری در داخل کشور و جایگاه آن در آینده در تعامل با بازیگران مختلف این حوزه، بهره گیری از نتایج مطالعات آینده نگری فناوری با هدف تعیین اولویت های کاری ستاد و مشارکت فعال در تدوین نقشه راه توسعه فناوری با هدف ارتقای همه ابعاد کارکردی نظام نوآوری و فناوری از اهم ماموریت های محول شده به ستاد توسعه فناوری های هوش مصنوعی و رباتیک است.

همچنین توسعه فناوری های نوظهور و تحول آفرین اولویت دار به منظور پاسخ به نیازمندی های آینده کشور، سرعت بخشیدن به حمایت هدفمند از توسعه زیرساخت های تحقیق و توسعه فناوری های اولویت دار، برگزاری رویدادها و اجرای فعالیت های ترویجی مؤثر با هدف شبکه سازی میان بازیگران مختلف این حوزه و ایجاد مشروعیت در نهادهای سیاست گذار، از دیگر ماموریت های این ستاد است.

از دیگر ماموریت محول شده به ستاد هوش مصنوعی، در دستور کار قراردادن بازارسازی برای محصولات و دستاوردهای فناورانه اولویت دار باتوجه به ضرورت ها در مراحل مختلف توسعه و مشارکت حداکثری در اجرای برنامه های ملی و چند حوزه ای با همکاری سایر ستادهای توسعه فناوری، است.

سه فاکتور دانش و مهارت، زیرساخت داده و زیرساخت محاسباتی اضلاع تشکیل دهنده توسعه فناوری هوش مصنوعی هستند. رشد سریع در این حوزه با ظهور کارت های گرافیکی قدرتمند برای پردازش سریع اطلاعات و جمع شدن حجم زیاد داده و کشف توانایی ابزار یادگیری عمیق در حل مسائل هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۲ آغاز شد. با موفقیت های چشمگیر به دست آمده در جامعه تحقیقاتی، شرکت های بزرگ متوجه پتانسیل بالای هوش مصنوعی شدند که باعث رشد و توسعه این فناوری با نرخ بالایی شده است.

خوشبختانه در کشور ما نیز دانشگاه ها به خوبی متوجه اهمیت این فناوری شده و از ابتدای امر به این عرصه ورود کرده اند به طوری که طبق پژوهش های انجام شده سهم ایران از نظر پژوهش و ایجاد علوم هوش مصنوعی و رباتیک در وضعیت بسیار خوبی است. ضلع دانش و مهارت فناوری هوش مصنوعی در ایران از وضعیت قابل قبولی برخوردار است. در همین حال باید دولت وظیفه سرمایه گذاری های مناسب در اضلاع زیرساخت داده و زیرساخت محاسباتی و بخش خصوصی هم وظیفه توسعه و به کارگیری چابک این فناوری ها را به خوبی انجام دهند. اگر این موضوع محقق شود، این هدف که کشور از نظر توسعه فناوری پیشرفته از کشورهای پیشرفته و رقیب تمدنی عقب نیفتاده و طبق فرموده مقام معظم رهبری[2] ایران جزو ۱۰ کشور برتر صاحب این فناوری قرار بگیرد، هدفی قابل تحقق خواهد بود.

گفتنی است در افق ۱۴۱۲ کشور ایران دارای فناوری هوش مصنوعی تثبیت شده، پیشرفته و نوآور و در حال گسترش خواهد بود که به طور پایدار از این فناوری به عنوان یک ابزار مؤثر در حکمرانی و موضوعات کلان اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور بهره می گیرد؛ به گونه ای که منجر به افزایش امنیت ملی، افزایش بهره وری در سطوح مختلف، ایجاد ثروت ملی و ارتقای رفاه عمومی شود.

برای سال اول فعالیت ستاد محورهای اولویت دار برنامه های حمایتی تعیین شده که راه اندازی زیست بوم داده و زیرساخت های موردنیاز آن، توسعه زیرساخت محاسباتی و سکوهای ابری، اجرای مطالعات شناسایی و ارزیابی زیست بوم هوش مصنوعی و زیست بوم داده کشور و تدوین اسناد استانداردها و ملزومات زیست بوم از جمله آنهاست.

همچنین توسعه ظرفیت های نیروی انسانی زیست بوم، توسعه فناوری های اثرگذار، پیشرفته و نوظهور و حمایت از تجاری سازی و افزایش مقیاس فناوری ها و محصولات هوش مصنوعی در زمینه های اولویت دار و اثرگذار از دیگر برنامه های حمایتی تدوین شده است.

اولویت های حمایتی ستاد هوش مصنوعی، دامنه گسترده ای را در بر می گیرد. حمایت از طرح های توسعه فناوری های نوظهور و تحول آفرین اولویت دار، حمایت از طرح های توسعه فناوری در قالب طرح های همکاری میان دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان و صنعتی، حمایت از پروژه های تحقیق و توسعه صنایع و شرکت های بزرگ با استفاده از ظرفیت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه در راستای رفع گلوگاه های فناورانه شرکت های صنعتی و تقویت زنجیره های ارزش صنعتی، حمایت از پروژه های تحقیق و توسعه در هسته های نوپا و استارتاپ ها در راستای توسعه زیست بوم فناوری های اولویت دار از جمله این حمایت هاست.

همچنین توسعه و ارتقای هدفمند زیرساخت های تخصصی فناوری های اولویت دار (زیرساخت تحقیق و توسعه، تجهیزات تست و آزمون، تولید نمونه اولیه، آزمایشگاه های مرجع و استانداردسازی و...) با همکاری شبکه آزمایشگاهی راهبردی ملی، طرح های تجاری سازی فناوری متناسب با نیازهای جامعه و اقتصاد، برگزاری دوره های آموزشی و بوت کمپهای تخصصی؛ برگزاری و شرکت در دوره های شتابدهی، رویدادها، چالش ها و مسابقه های نوآوری تخصصی در حوزه های فناورانه از دیگر حمایت های این ستاد برشمرده شده است.

در عین حال حمایت از طرح های تجاری سازی فناوری متناسب با نیازهای جامعه و اقتصاد و حمایت از برگزاری دوره های آموزشی و بوت کمپ های تخصصی، برگزاری و شرکت در دوره های شتابدهی، رویدادها، چالش ها و مسابقه های نوآوری تخصصی در حوزه های فناورانه از دیگر اقدامات ستاد هوش مصنوعی است.

فراخوان شناسایی و حمایت از شرکت های ارائه دهنده خدمات زیرساختی، نشست شورای نخبگان ستاد و اجرای اولین برنامه انتقال تجارب ماندگار(تدکس) از رویدادهای آتی ستاد خواهد بود.

کانال های ارتباطی ستاد هوش مصنوعی پست الکترونیکی به نشانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید و شماره تماس ۸۸۰۶۴۹۴۷ ۰۲۱ است.

References

  1. ^ خبرگزاری مهر (www.mehrnews.com)
  2. ^ مقام معظم رهبری (www.mehrnews.com)

Authors: خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات

...
پرینت

ایرانسل و بانک ملت بر گسترش همکاری‌ها تأکید کردند

on .

ایرانسل و بانک ملت بر گسترش همکاری‌ها تأکید کردند

به گزارش خبرگزاری مهر[1] به نقل از روابط عمومی ایرانسل، روز گذشته شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲، رضا دولت‌آبادی مدیرعامل، عباس اشرف‌نژاد قائم‌مقام مدیرعامل و عضو اجرایی هیئت‌مدیره بانک ملت و جمعی از مدیران این بانک، در ساختمان مرکزی ایرانسل، با دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار، دو طرف ضمن بررسی روند تعاملات موجود، بر هم‌افزایی در خصوص افزایش گستره همکاری‌های دوجانبه برای تقویت زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال و خدمت‌رسانی بهتر به مردم، تأکید کردند.

مدیرعامل ایرانسل در این دیدار، با تأکید بر نقش مهم بانک ملت در شبکه بانکی گفت: بانک ملت یکی از بزرگترین بانک‌های کشور است و خوشبختانه شاهد همکاری‌های خوبی بین دو مجموعه در زمینه ارائه زیرساخت‌های دیجیتال به مردم و کسب‌وکارها هستیم.

عباسی‌آرند با اشاره به سرویس کیف پول سوپر اپلیکیشن ایرانسل‌من، با بیان اینکه تسهیل فرایندهای مالی، از جمله فرایندهای مربوط به دریافت و پرداخت وجوه، از جمله مهمترین نیازهای کسب‌وکارهای دیجیتال است، افزود: در صورت رفع برخی موانع موجود، ایرانسل، به عنوان اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، آمادگی دارد تا سرویس کیف پول خود را در اختیار کسب‌وکارهای مختلف دیجیتال قرار دهد.

مدیرعامل بانک ملت نیز در این دیدار تأکید کرد: تنها بانک در شبکه بانکی کشور هستیم که بانکداری اسلامی را به طور کامل پیاده‌سازی کرده‌ایم و در این راستا، توفیقات قابل توجهی را به دست آورده‌ایم. همچنین در زمینه بانکداری دیجیتال و تحول دیجیتال در نظام بانکی، اقدامات قابل توجهی توسط بانک ملت انجام شده که مسلماً با همکاری مجموعه ایرانسل که یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه تحول دیجیتال در ایران است، امکان ارائه هر چه بهتر این خدمات وجود خواهد داشت.

دولت‌آبادی ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده توسط ایرانسل در ایجاد زیرساخت‌های دیجیتال در کشور، افزود: ایجاد شبکه ارتباطی پهن‌باند و نسل پنج شبکه تلفن‌همراه، از جمله اقدامات قابل تقدیر ایرانسل است و بانک ملت آمادگی دارد با گسترش همکاری دوجانبه با استفاده از این زیرساخت ارتباطی، خدماتی با کیفیت بیش از پیش به مشتریان بانک ملت و ایرانسل ارائه شود.

References

  1. ^ خبرگزاری مهر (www.mehrnews.com)

Authors: خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات

...
پرینت

پروژه کویپر دستمایه شکایت جدید علیه آمازون

on .

پروژه کویپر دستمایه شکایت جدید علیه آمازون

به گزارش خبرگزاری مهر[1] به نقل از رویترز، در این شکایت مدیران آمازون متهم شده اند تصمیم مبنی بر اعطای قراردادهای پرتاب ماهواره پروژه کویپر این شرکت به بلو اوریجین (شرکت فضایی بزوس) را به طور کامل بررسی نکرده اند.

صندوق بازنشستگی کلیولند بیکرز اند تیم استرز این شکایت را هفته گذشته ثبت کرده و مدعی است هیات مدیره آمازون قراردادهایی به ارزش چند میلیارد دلار را به بلواوریجین اعطا کرده و شرکت اسپیس ایکس( متعلق به ایلان ماسک) را با وجود سابقه درخشان خود به عنوان یک تهیه کننده پروازهای فضایی جایگزین در نظر نگرفته است.

پروژه کویپر آمازون شامل ۳ هزار ماهواره اینترنتی است که آن را به مناطق دورافتاده می تابانند. به همین دلیل رقیبی برای شبکه اینترنت ماهواره ای استارلینک ماسک به حساب می آید.

سخنگوی آمازون در این باره می گوید: ادعاهای مطرح شده در این شکایت بی پایه و اساس هستند و ما مشتاقیم از طریق فرایند قانونی این امر را نشان دهیم.

شاکی پروند یک صندوق با چند کارفرما است و در شکایت نامه خود ذکر کرده قراردادهای مذکور دومین هزینه بزرگ در تاریخچه فعالیت آمازون هستند..

آمازون طی این پروژه تاکنون ۱.۷ میلیارد دلار به تهیه کننده پرتاب های فضایی پرداخت کرده که شامل ۵۸۵ میلیون دلار به بلواوریجین می شود. حال آنکه شرکت هنوز یک نمونه از ماهواره های کوییپر را در مدار زمین قرار نداده است.

طبق اعلام این شرکت، پروژه کویپر تولید انبوه ماهواره را در سال جاری میلادی آغاز می کند و تست های آن در ۲۰۲۴ میلادی انجام خواهد شد.

References

  1. ^ خبرگزاری مهر (www.mehrnews.com)

Authors: خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات

...
پرینت

آغاز عصر جدید تنظیم‌گری پلتفرم‌های دیجیتال در اروپا

on .

آغاز عصر جدید تنظیم‌گری پلتفرم‌های دیجیتال در اروپا

علی سعد در گفتگو با خبرنگار مهر[1] افزود: دستورالعمل سرویس‌های دیجیتال ( DSA) که از سوم شهریور ماه اجرای آن در سراسر اتحادیه اروپا الزامی شد، ثمره تلاش جمعی اعضای اتحادیه اروپا برای حفظ حقوق کاربران و حفاظت از آن‌ها در برابر پلتفرم‌های بزرگ دیجیتال جهانی است.

وی اظهار داشت: قانون‌گذاران اروپایی با تصویب این مقرره و دستورالعمل برادرخوانده آن (DMA ) به طور عمومی دو هدف عمده را دنبال می‌کنند. اول ایجاد محیطی امن در فضای مجازی که در آن از کاربران سرویس‌های دیجیتال در اروپا حفاظت بهتری شود. دوم به منظور ایجاد محیطی بهتر برای نوآوری، رشد و رقابت سالم در منطقه اتحادیه اروپا.

جزئیات دستورالعمل سرویس‌های دیجیتال در اروپا

مدیر اندیشکده حکمرانی شریف گفت: حدود شمولیت دستورالعمل سرویس‌های دیجیتال شامل بازه بزرگی از وب‌سایت‌ها، سرویس‌های زیر ساخت اینترنت و پلتفرم‌های دیجیتال است. این مسأله در سال‌های اخیر اهمیت فراوانی یافته زیرا برخی از پلتفرم‌های دیجیتال بخش مهمی از زیست بوم اقتصاد دیجیتال را در دست گرفته‌اند و امکان قاعده گذاری و شکل دهی به زمین بازی این حوزه را یافته‌اند.

وی افزود: طبق دستورالعمل سرویس‌های دیجیتال، پلتفرم‌های آنلاین خیلی بزرگ (VLOP) به پلتفرم‌هایی اطلاق می‌شود که بیش از ۴۵ میلیون کاربر (۱۰ درصد جمعیت اتحادیه اروپا) داشته باشند و این پلتفرم‌ها از سوم شهریور ملزم به انجام اقدامات ویژه و بیشتری نسبت به سایرین شده‌اند.

مدیر اندیشکده حکمرانی شریف گفت: پلتفرم‌های بزرگ مطابق این دستورالعمل باید مواردی چون مشخص کردن یک راه ارتباطی، امکان گزارش محتوای مجرمانه، اصلاح شرایط استفاده به صورت ساده برای کاربران و ایجاد شفافیت در تبلیغات و همچنین الگوریتم‌های پیشنهاددهی، را تا ۴ ماه آینده مورد بازنگری و اصلاح قرار دهند.

تشدید محدودیت در تبلیغات آنلاین برای کودکان

وی افزود: یکی از موارد مهم محتوایی مطابق این دستورالعمل که پلتفرم‌ها به صورت جدی در خصوص آن ارزیابی می‌شوند، موضوع تبلیغات مرتبط با جنسیت افراد، دین، قومیت و جهت گیری‌های سیاسی است. به علاوه بر خلاف سال‌های گذشته که تبلیغات کودکان به صورت الزام‌آور محدودیت‌های کمی را شامل می‌شد، بر اساس قانون جدید تشدید می‌شود.

سعد اظهار داشت: پس از اجرایی شدن این دستورالعمل پلتفرم‌های بزرگ و موتورهای جستجوی مشمول، با انتشار بیانیه‌هایی بر تطبیق عملکرد خود با آن تأکید کردند. این اقدام، جهشی بلند به سوی تنظیم‌گری پلتفرم‌های بزرگ به عنوان بازیگران جدید عرصه اقتصاد، سیاست و فرهنگ از سوی اتحادیه اروپا در جهان امروز است. اما از نگاه سیاستی می‌توان این پرسش را مطرح کرد که چگونه اتحادیه اروپا توانسته این پلتفرم‌ها را به تبعیت از قواعد خود ملزم کند ولی تلاش‌های کشورمان در سال‌های گذشته در این عرصه ناکام مانده است.

اثرگذاری اقدامات جمعی و منطقه‌ای برای تنظیم‌گری سرویس‌ها و خدمات پلتفرمی

مدیر اندیشکده حکمرانی شریف گفت: نگاهی به تجربه اتحادیه اروپا برای تنظیم‌گری رسانه‌ها و پلتفرم‌های بزرگ که ابتدا در قالب تشکیل مجمع رگولاتورهای اروپایی (EPRA ) در سال ۱۹۹۵ تشکیل شد و تا کنون ۵۶ نهاد تنظیم‌گر از ۴۷ کشور عضو آن هستند نشان از اثرگذاری اقدامات جمعی و منطقه‌ای کشورها برای تنظیم‌گری سرویس‌ها و خدمات پلتفرمی است. البته در سالیان بعد این رویکرد به صورت تشکیل مجامع تخصصی رگولاتورهای مختلف ادامه و توسعه یافت. این فعالیت جمعی و منطقه‌ای با وجود حدودی پیچیده‌تر کردن فرآیند تدوین، تصویب و ابلاغ دستورالعمل‌ها توانسته اعتبار آنها را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اولین پیام رسان‌هایی که در کشور به صورت «مسلط» درآمد پیام‌رسان وی‌چت بود ولی مذاکره با آن برای ثبت دفتر این شرکت چینی در ایران بی‌نتیجه ماند و به همین علت در کشور مسدود شد. حتی موتور جستجوی یاندکس روسی نیز با وجود اعلام موافقت وزیر ارتباطات روسیه، به دلیل تأمین بخشی از سرمایه آن در بازارهای بورس آمریکا این اقدام را نپذیرفت.

سعد یادآور شد: پس از آن وایبر نیز در شرایط مشابهی حاضر به ثبت دفتر در ایران نشد تا در سال ۹۴ با مهاجرت عظیم کاربران ایرانی پیام رسان وایبر به تلگرام و رشد شتابان کاربران این پیام‌رسان در مدت کوتاهی تلگرام به پیام‌رسان مسلط در کشور تبدیل شد.

وی گفت: این شرایط زمینه مساعدی برای مذاکره و رسیدن به تفاهم به منظور تنظیم‌گری بر آن را فراهم آورد. بر این اساس مذاکرات با تلگرام آغاز شد و تفاهماتی برای استقرار سرورهای تلگرام در کشور و همچنین تفاهم بر سر حذف محتوای ۵ گانه غیر مجاز صورت پذیرفت. متعاقب آن در دی ماه ۹۶ وزیر وقت ارتباطات با نامه نگاری و سپس در توییتی از مدیرعامل تلگرام خواست که یک کانال که ترویج به خشونت می‌کند را مسدود کند که با پاسخ مثبت وی روبرو شد. ولی با این وجود در اردیبهشت ۹۷ به شکایت دستگاه‌های امنیتی فیلتر و ارتباط رسمی با آن قطع شد.

وی اظهار داشت: با مرور عملکرد اتحادیه اروپا و تنها تجربه ارتباط رسمی با یک پلتفرم دیجیتال در کشور شکل گرفت می‌توان به چهار مؤلفه رویکردی در خصوص تعامل با پلتفرم‌های بین‌المللی را بیان کرد:

۱. اقدام جمعی / منطقه‌ای / بین المللی: قدرت‌گیری پلتفرم‌های بزرگ شرایطی را پیش آورده که امکان رویارویی و مواجهه تک به تک کشورها را با آنها سلب و یا حداقل محدود کرده است. بنابراین انجام اقدامات جمعی / منطقه‌ای / بین المللی به منظور قاعده گذاری مؤثرترین راه برای تنظیم‌گری این حوزه محسوب می‌شود. تجربه اتحادیه اروپا گویای اثربخشی این رویکرد است.

۲. تمرکز بر ارزش‌های جهان‌شمول: لازمه اقدام جمعی / منطقه‌ای / بین‌المللی تأکید بر ارزش‌های جهان‌شمول و مورد پذیرش بخش قابل قبولی از بازیگران در سطح جهانی است. این توصیه به معنای نفی ارزش‌های ملی نیست بلکه بدین معناست که پیگیری ارزش‌های ملی نیز باید در چارچوب قابل فهم در سطح جهانی دنبال و پیگیری شود. ارزش‌هایی چون مالکیت فکری، حریم خصوصی، نفی نفرت‌پراکنی، نفی توهین به اقوام، مقابله با تروریسم و … می‌تواند مدخل مناسبی برای پیگیری حقوق ملی در سطح پلتفرم‌های بین المللی باشد.

۳. حرکت به سمت ایجاد منافع مشترک در بازارها: تعریف بازی برد-برد برای حکمرانان کشورها و پلتفرم‌های جهانی یک ایده مبنایی برای پیگیری ارزش‌های عمومی و منافع ملی کشور در این سطح است و لازمه آن درهم تنیدگی منافع پلتفرم‌های جهانی از نظر اقتصادی و اجتماعی در کشور است. این عامل اهرم قدرتمندی برای نهادهای تنظیم گر در سطح ملی محسوب می‌شود. لذا باید توجه داشت به صرف توصیه و درخواست بدون اهرم فشار متناسب، احتمال موفقیت در این حوزه بعید به نظر می‌رسد.

۴. حداقلی کردن توقعات در عصر ارتباطات فراگیر: نکته مهم دیگر در این خصوص حداقلی کردن توقعات و اولویت سنجی خواسته‌ها است. باید توجه داشت که امروز حاکمیت صرفاً با چند روزنامه یا رسانه داخلی محدود روبرو نیست که بتواند به صورت حداکثری هرگونه خواسته‌ای را از آنها داشته باشد. شبکه‌های متعدد و ارتباطی و «رسانه‌های جایگزین» پارادایم جدیدی را بر عرصه حکمرانی رسانه حاکم کرده است. الزامات این پارادایم در سیاستگذاری فرهنگی و ارتباطی، حداقلی کردن توقعات و سیال شدن انتظارات است. حرکت در مسیر پارادایم سابق و طرح حداکثری انتظارات از پلتفرم‌ها می‌تواند به مهاجرت پلتفرم‌های داخلی و قطع ارتباط با پلتفرم‌های خارجی منجر شود.

مدیر اندیشکده حکمرانی شریف افزود: توجه و تمرکز بر شرایط خاص کشورمان زمین بازی متفاوت با آنچه در اتحادیه اروپا ترسیم شده را نشان می‌دهد. با توجه به تحریم‌های تحمیل شده و محدودیت‌های شدید بر تراکنش‌های مالی با مبدا و مقصد ایران، رسیدن به تنظیم‌گری ملی در خصوص پلتفرم‌های بزرگ در حال حاضر وجود ندارد. از سوی دیگر با توجه به مالکیت آمریکایی بسیاری از این پلتفرم‌ها و احکام قضائی که در ایران و آمریکا برای مصادره اموال دو کشور صادر شده است، این مسأله به راحتی قابل حل نیست. بر این اساس امکان ثبت دفتر نمایندگی پلتفرم‌های با مالکیت آمریکایی در کشور امری ناممکن است و تا رفع برخی از قوانین تحریمی و احکام قضائی داخلی مسیر دیگری را باید دنبال کرد لذا این تفاوت به عنوان یک عنصر اختصاصی در تعامل کشورمان با پلتفرم‌های بزرگ اینترنتی تا زمان تداوم آن باید مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به شرایط پیش‌گفته به نظر می‌رسد ممکن‌ترین و مؤثرترین شیوه در شرایط موجود ایجاد مجمع تنظیم‌گران شامل کشورهایی با قرابت‌های فرهنگی، جغرافیایی و سیاسی همگون است که بتواند علاوه بر پیگیری حقوق جهانشمول کاربران از جمله حریم خصوصی، حفاظت از داده، مقابله با تروریسم، نفی نفرت پراکنی، پورنوگرافی در حوزه موضوعات توهین به ادیان و مسائل بومی و منطقه‌ای نیز حقوق کاربران و منافع عمومی این کشورها را تأمین کند.

سعد گفت: شکل‌گیری چنین مجمعی و ایجاد فرآیندهای تدوین مقررات و دستورالعمل‌ها می‌تواند نقطه آغازی برای کاهش آسیب‌زایی نسخه محلی این پلتفرم‌ها باشد و با توسعه و تکامل فعالیت‌های آن و مذاکره و سپس قاعده‌گذاری برای پلتفرم‌ها حرکتی جهش گونه برای بالابردن استانداردهای فضای مجازی در راستای ارزش‌های محلی محسوب شود. در شرایط فعلی با توجه به اصلاحی که در روابط ایران و برخی از کشورهای منطقه بوجود آمده، این زمان پنجره فرصت مناسبی برای طرح این ایده حول دغدغه‌های مشترک است.

تشکیل مجمع تنظیم‌گران منطقه‌ای

وی تاکید کرد: لذا به تصمیم‌گیران محترم در سطوح عالی کشور توصیه می‌شود به جای طرح کلی، مبهم و نشدنیِ پذیرفتن قوانین موضوعه کشور توسط پلتفرم‌ها که به دلیل دور از دسترس بودن منجر به عکس‌العمل منفی در افکار عمومی می‌شود، اقدام به پیگیری تشکیل مجمع تنظیم‌گران منطقه‌ای کنند که می‌تواند حرکتی رو به جلو در حفاظت از حقوق کاربران و ارزش‌های فرهنگی این کشورها و ابزاری برای بالابردن قدرت چانه‌زنی در برابر پلتفرم‌های آنلاین بزرگ باشد.

References

  1. ^ خبرنگار مهر (www.mehrnews.com)

Authors: خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات

...

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2