88981423
128 64 32 0902


سوال داری؟!!
بپرس (مشاوره رایگان)

جستجو در آموزش ها

خطا
  • JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 330
یکشنبه, 05 مرداد 1393 03:30

۵ مرداد: سالگرد امیل تئودور کوچر جراح بزرگ سوئیسی

نوشته شده توسط 
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
۵ مرداد: سالگرد امیل تئودور کوچر جراح بزرگ سوئیسی

۹۷ سال پیش در چنین روزی امیل تئودور کوچر فیزیولوژیست و جراح برجسته سوئیسی و برنده جایزه نوبل در سال ۱۹۰۹ چشم از جهان فروبست. شهرت این دانشمند بزرگ به‌دلیل تحقیقات گسترده و ارائه روش جراحی غدد تیروئید است که زمانی این عمل جراحی یکی از خطرناکترین عمل‌های جراحی به شمار می‌رفته و جان انسان‌های بسیاری را می‌گرفته است.

۹۷ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲۷ جولا

...
۵ مرداد: سالگرد امیل تئودور کوچر جراح بزرگ سوئیسی

۹۷ سال پیش در چنین روزی امیل تئودور کوچر فیزیولوژیست و جراح برجسته سوئیسی و برنده جایزه نوبل در سال ۱۹۰۹ چشم از جهان فروبست. شهرت این دانشمند بزرگ به‌دلیل تحقیقات گسترده و ارائه روش جراحی غدد تیروئید است که زمانی این عمل جراحی یکی از خطرناکترین عمل‌های جراحی به شمار می‌رفته و جان انسان‌های بسیاری را می‌گرفته است.

۹۷ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲۷ جولای ۱۹۱۷ امیل تئودور کوچر فیزیولوژیست برجسته سوئیسی در ۷۵ سالگی چشم از جهان فروبست. این دانشمند بزرگ مبتکر روش جراحی غدد تیروئید بوده است و با تحقیقات و روش جراحی خود توانست زندگی را به بسیاری از کسانی که از مشکل تیروئید رنج می بردند بازگرداند. روشی که این جراح و دانشمند بزرگ در آن زمان با پیاده سازه اصول ایمنی و ضد عفونی در کنار مراقبت‌های بعد از عمل برای بیماران خود اجرا کرد باعث گردید تا آمار مرگ و میر در جراحی‌هایش به زیر 1% برسد.

تئودور کوچر در ۲۵ آگست ۱۸۴۱ در شهر برن چشم به جهان گشود. در سال ۱۸۴۵ به همراه خانواده خود به شهر برگدورف رفت و در همانجا تحصیل را در مقطع ابتدایی آغاز کرد. سپس به همراه خانواده خود مجددا به شهر برن بازگشت و دوره راهنمایی و دبیرستان را دراین شهر سپری کرد. در طول تحصیل همیشه جزو شاگردان ممتاز در دوران تحصیل خود بود. در دوران تحصیل در مقطع دبیرستان به حوزه‌های گوناگون همچون هنر و ادبیات کلاسیک علاقه نشان داد ولی سرانجام تصمیم گرفت تا پزشک شود. تئودور کوچر تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه برن آغاز کرد و در سال ۱۸۶۵ توانست مدرک دکترای خود را از این دانشگاه دریافت کند. در بهار همان سال، کوچر به همراه استاد خود به زوریخ سفر کرد و از بیمارستان زوریخ بازدید کرد که همین بازدید تاثیر زیادی در جهت گیری‌های تحقیقاتی بعدی وی برجای گذاشت.

بعد از آن کوچر سفری را آغاز کرد و به دیدن اکثر جراحان به نام آن زمان اروپا در شهرهای مختلف رفت. کوچر در سال ۱۸۷۱ در حالی که ۳۰ سال سن داشت به مقام استادی دانشگاه برن برگزیده شد و به مدت ۴۵ سال به عنوان استاد در کنار کارهای تحقیقاتی خود به تعلیم و تربیت دانشجویان این دانشگاه پرداخت. تئودور کوچر زمانی که به عنوان استاد دانشگاه برن برگزیده شد تلاش‌های خستگی ناپذیری را برای تامین مالی برای ساخت بیمارستان جدید دانشگاه انجام داد و سر انجام موفق شد بیمارستان جدید را در سال 1884/1885  در شهر پراگ راه‌اندازی کند و مقدمات انتقال از بیمارستان قدیمی به جدید را فراهم کند. در طول تحقیقات گسترده در جراحی کوچر متوجه اهمیت بسیار زیاد استفاده از تکنیک‌های ضد عفونی در عمل‌های جراحی شد، وی اصول و قوانینی را در بیمارستانش برای عمل‌های جراحی اعمال می‌کرد تا احتمال عفونت‌های ناشی از عمل را به حداقل برساند. همکاران کوچر همیشه در تعجب بودند که کوچر به چه دقتی به دنبال پیدا کردن و از بین بردن کوچک‌ترین احتمال‌های بروز عفونت است و سعی می‌کرد تمامی ریسک‌هایی که می‌توانست موجب بروز عفونت شود را از بین ببرد که همین موضوع باعث شد در بیمارستان وی میزان مرگ میر به حداقل برسد. وی مقاله‌های بی‌شماری را در خصوص بکارگیری روش‌های ضدعفونی و عمل جراحی منتشر کرد که به نوعی باعث تحول در عمل‌های جراحی و به حداقل رساندن تلفات در عمل‌های جراحی شد. بسیاری از انسان‌ها زندگی خود را مدیون روش‌ها و قوانینی هستند که این فیزیولوژیست برجسته از خود به جای گذاشته است.

این دانشمند و جراح بزرگ درکنار ابداع روش جراحی غدد تیروئید که به‌خاطر آن مفتخر به دریافت جایزه نوبل شد، تحقیقات و خدمات بسیاری را در حوزه جراحی مغز و اعصاب انجام داده است. بسیاری از پیشرفت‌ها در این نوع جراحی برپایه تحقیقات و نتایج اولیه این دانشمند بزرگ گسترش یافته‌اند. در سال ۱۸۷۲ جراحی غدد تیروئید خطر۷۲٪ داشته است که حتی در فرانسه انجام این عمل جراحی کار غیر قانونی به حساب می‌آمده و جان بیماران با خطر جدی روبرو می‌کرده است. ولی روش جراحی این دانشمند بزرگ و اصول جراحی وی باعث گردید تا در سال ۱۹۱۲ میزان خطر این جراحی به ۰.۵٪ درصد کاهش یابد.

دکتر تئودور کوچر در کنار تمام موفقیت‌های  علمی و خدمات بی‌شمارش، به عنوان یک معلم دلسوز و مهربان نیز شهرت داشته است. در طول حدود ۱۰۰ ترمی که تدریس انجام داد است بیش از ۱۰ هزار دانشجو را در دانشگاه برن پرورش داد. در میان دانشجویان این دانشمند و معلم بزرگ می‌توان به افرادی چون کارل آرند ، اسکار برنهارد ، آندرا کروتی ، گوستاو داردل ، کارل گره ، فریتز دی کواروین، سزار روکس و هایازو ایتو اشاره کرد که هر یک پزشکان و جراحان بزرگ زمان خود بوده‌اند و توانستند با دانشی که از استاد خود فراگرفته بودند جان بیماران بسیاری را نجات دهند. دکتر کوچر در کنار تربیت شاگردان ممتاز در طول حیات خود ۲۴۹ مقاله علمی و کتاب را بجای گذاشت و استاد راهنمای رساله دکترای بیش از ۱۳۰ دانشجوی دکترا بوده است.

سرانجام دکتر تئودور کوچر در ۲۷ جولای ۱۹۱۷ و در ۷۵ سالگی چشم از جهان فروبست ولی یاد خاطره‌اش همیشه جاودان خواهد ماند.

ادامه مطلب http://www.zoomit.ir/articles/etc/12868-5-mordad-emil-theodor-kocher

خواندن 926 دفعه

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2